*

Bjarne Kallis

Maahanmuutto- ja pakolaispolitiikka puhuttaa muuallakin

Pakolais- ja maahanmuuttopolitiikasta käydään vilkasta keskustelua  ei ainoastaan Suomessa  vaan niin  EU:ssa kuin myös Tanskassa ja Norjassa.  Pakolaisten vastaanottamisen  taakka halutaan jakaa EU-maiden kesken niin että  jäsenmaan kiintiö määräytyisi  maan väkiluvun ja BKT:n mukaan. Suomen osuus olisi tämän mukaan 3%  eli vuositasolla noin 10.000 – 30.000 pakolaista.

Norjassa  Sdp, Kansanpuolue (Venstre), Keskusta ja Vihreät ovat esittäneet että Norja ottaisi vastaan 10.000 syyrialaista pakolaista. Hallituspuolue  Edistyspuolue on ilmoittanut,  että se lähtee hallituksesta mikäli tämä toteutuu .

Tanskassa Sdp-vetoinen hallitus haluaa panna maahanmuuttajat pakkotyöhön (10 h/vko)  heti ensimmäisestä päivästä lähtien.  Työllistämisvelvoite olisi kunnalla ja sopivina työnä mainitaan yleisten alueiden puhtaanpitoon liittyvät työt.  Esitys on herättänyt huomiota Norjassa, ja siellä on puolueilta  kysytty miten ne tähän Tanskan esitykseen suhtautuvat. Kolme puoluetta vastustaa  (Kokoomus, , Vasemmisto  ja Keskusta). Muut eduskuntapuolueet Sdp, Vihreät, Kristilliset, Kansanpuolue ja Edistyspuolue  pitävät esitystä periaatteessa kannatettavana.

Väkisinkin herää kysymys miten meillä puolueet vastaisivat kysymykseen pitäisikö meidän vastaanottaa 10.000 Syyrian pakolaista ja pitäiskö maahanmuuttajille määrätä työvelvoite heti 1. päivästä lähtien?  Kiinnostaisi myös nähdä olisiko puoleiden kanta sama kuin niiden veljespuolueiden kanta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Mitä Raamattu sanookaan työstä ja leivästä?

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Saksan sisäinen Köningsteinin avain, jolla turvapaikanhakijat jaetaan osavaltioihin, perustuu väkilukuun ja osavaltion verotuloihin.

EU-maihin sovelluttuna avain olisi vuonna 2014 tuottanut Suomeen 8 411 turvapaikanhakijaa kun todellinen luku oli 3 600. Ei siis kymmeniä tuhansia Suomen osalta.

Sen sijaan Iso-Britannia vastaanottaa avaimen mukaan yli 60 000 turvapaikanhakijaa liian vähän, ja tämä korpeaa saksalaisia.

(Laskelmat Die Welt 28.4.2015)

Esa Niemi

Saksan sisäinen taakanjakoavain on saksan sisäinen ja soveltuu Saksaan.

EU:ssa taakanjakoavaimen perusteiksi on esitetty mm. väestö/pinta-ala/bkt monien muiden perusteiden ohella.

Iso-Briannia tulee tuskin ottamaan kovin montaa kuten Theresa May juuri sanoi ja mahdollinen ero EU:sta vahvistaa tämän.

Lisäksi Kreikan, Italian ja Espanjan kohdalla prosentit ovat epävarmoja.

EU-parlamentti asetti komission tehtäväksi asettaa taakanjakokiintiöt jäsen valtioiden lukumäärälle jaettavaksi mikä milloinkin EU:n jäsenvaltioiden määrä tulee olemaankaan.

Suurin ongelma tässä on se, että Suomella ei ole mahdollisuutta enää vaikuttaa turvapaikanhakijoiden määrään, vaikka se olisi sosiaalisilta tai taloudellisilta vaikutuksiltaan vahingollista Suomelle. Suomi menettää päätäntävallan maahanmuutostaan ja komissio voi nämä kiintiöt määrätä omien päätöstensä perusteella.

Humanitaarinen viisumi oikeuttaisi nykyiselläänkin toista sataa miljoonaa ihmistä hakemaan turvapaikkaa Euroopasta.

Euroopan mailla on jo nykyisen määrän kanssa ongelmia eikä nykyinen politiikka pelastustoimineen johda onnistumisiin. Pelastustoimet ovat vain lisänneet elintasorajan yli pyrkivien määrää ja liikenne lisääntyy kunnes turvapaikanhakijat palautetaan takaisin pakolaisleireille, jolloin tilanteeseen saadaan hallintaa ja pyrkijöiden sekä hukkuneiden määrät vähenevät.

Matias Härkönen

Norjalaisilla on öljynsä, joten heillä on jopa varaa ottaa 10 000 syyrialaista. Kuinka järkevää se sitten on kotoutumisen kannalta, on eri asia. Suomella ei tuollaisiin määriin ole resursseja.

Mutta tuo työvelvoite olisi erinomainen lisä suomessakin. Hajasijoittaminen kuntiin ja töihin/kouluun ensimmäisestä päivästä lähtien. Tämä on järkevää politiikkaa.

Esa Niemi

Iso-Britannian Theresa May kertoi jo ettei britit tule suostumaan taakanjakoon eikä se olekaan mahdollista kun lähes 4/5 vastustaa maahanmuuton lisäämistä.

Iso-Britannian taakanjako-osuus tulee muiden jaettavaksi mitä suurimmalla todennnäköisyydellä. Lisäksi epäilen Kreikan, Italian ja Espanjan aikomusta ottaa suurta määrää turvapaikanhakijoita.

Iso ongelma tässä on myös se, että kyse on turvapaikanhakijoista eikä pakolaisista. Turvapaikanhakija hakee pakolaisasemaa kun taas pakolainen on henkilö, jolle on myönnetty pakolaisasema.

Turvapaikanhakijoita ei voida palauttaa, joten joudumme ottamaan käytännössä kaikki, jotka tulevat konfliktimaista. Pakolaisuudella näillä ei välttämättä ole paljoa tekemistä.

Meillä on jo pakolaisleirit ja kiintiöpakolaiset, joten hukkumiset loppuu sillä, että turvapaikanhakijat palautetaan pakolaisleireille, joissa voimme hoitaa kaikki ihmiset hallitusti eikä pakolaisleirillä hukuta. Kiintiöpakolaiseksi pääsee sellaiset, joiden suojelu ei onnistu pakolaisleireillä.

EU kaavailee myös humanitaarista viisumia ja tilapäistä suojelua vapaaehtoisella paluulla. Tämä tarkoittaisi, että esim. irakilaiset saisivat tulla Eurooppaan turvapaikanhakuun ja tämä koskee kaikkia maan n. 40 miljoonaa ihmistä, jotka vain sanovat haluavansa hakea turvapaikkaa. Kun kaikki konfliktimaat lasketaan yhteen, niin Eurooppaan oikeutettuja on toistasataa miljoonaa ihmistä. Määrät ovat nykyiselläänkin mahdottomia hallita onnistuneesti, joten Eurooppa ajatuisi hallitsemattomaan tilanteeseen näiden linjausten seurauksena.

Tarja Parkkila

Kristityt sitten todennäköisesti muuttavat Assyriaan, olihan Syyria ensimmäinen kristitty valtio.

Syyria ja Irak autioituvat ja kansat muuttavat tänne, mutta ei tänne kaikki mahdu, toisten on lähdettävä, kuten hekin lähtevät.

Jokin aika sitten luulin, että pakkosiirtolaisuudet olisivat vanhan maailman omituisia malleja, mutta joskus minäkin erehdyn.

Toimituksen poiminnat